loading...

انديشه ناب - دنياي مقاله

دانلود مقاله

بازدید : 150
سه شنبه 22 مهر 1399 زمان : 12:00

مدیریت فرایندهای کسب و کار و روش تدوین طرح کارآفرینی

این پاورپوینت در مورد مدیریت فرایندهای کسب و کار و روش تدوین طرح کارآفرینی در 196 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل: مدیریت فرایندهای کسب و کار و روش تدوین طرح کارآفرینی ، روش تدوین برنامه کسب و کار و دستورالعمل تدوین طرح کارآفرینی ،روش تدوین برنامه کسب،دستورالعمل تدوین طرح کارآفرینی،Business Plan،برنامه کسب و کارچیست،تحقیق بازار،دایر کردن کسب و کار و...ومنابع می باشد

طرح کسب و کار

توصیف نحوه ی رشد و نفوذ در بازار هدف، در کنار کانال‌های توزیع و روشهای گوناگون ارتباط با مشتریان از جمله مواردی است که باید در بخش بازاریابی، معرفی شود. و در بخش فروش، باید تیم خود را توصیف کرده و فرآیند آموزش، استراتژی ‌های فروش و جذب نیرو و تحلیل مشتریان بالقوه را مدنظر قرار دهید.

به یاد داشته باشید افرادی که به کسب و کار کوچک شما وام می‌دهند و یا در آن سرمایه گذاری می‌کنند باید بدانند که شما چگونه به بازار هدف خود دست می ‌یابید؟ و سهم بازار موردنظر خود را چگونه کسب خواهید کرد؟ و میزان سوددهی تان چه قدر است؟

برای بالا بردن قابلیت درک تمامی این موارد توسط خوانندگان، برنامه بازاریابی و استراتژی فروش خود را در این قسمت از برنامه کسب و کار مشخص کنید.

تدوین طرح کارآفرینی

مقاله مرتبط: تفاوت طرح بازاریابی با طرح کسب و کار چیست؟

درخواست تأمین مالی (Funding Request) در طرح کسب و کار و طرح توجیهی

هرگونه درخواست برای وام یا کمک مالی، در این قسمت لحاظ می‌شود. این بخش شامل نیازمندی ‌های مالی فعلی و آتی، چگونگی استفاده از این منابع مالی و هرگونه استراتژی مالی مرتبط دیگری می‌باشد.

همان طور که نیازهای مالی خود را عنوان می‌کنید، مقدار پول مورد نیاز فعلی و آتی خود را مشخص ‌کنید، دوره زمانی هر درخواست مالی را تعیین کرده و نوع تأمین مالی (بدهی یا سرمایه) و دوره‌های (بلند مدت یا کوتاه مدت) را مشخص کنید.

لازم به ذکر است این بخش نیز برای تمام طرح های کسب و کار لحاظ نمی شود. معمولا شرکت های سهامی و شرکت هایی که سرمایه گذار دارند و یا نیاز به سرمایه گذار یا دریافت وام دارند، اطلاعات مالی خود را در طرح کسب و کار وارد می کنند. اطلاعاتی از قبیل نقطه سر به سر، سود ماهانه یا سالانه، هزینه های ثابت و متغیر و مواردی از این دست در این بخش درج میشوند.

پیش بینی‌های مالی (Financial Projections) در طرح کسب و کار

اعتباردهندگان نیازمند درک پیش بینی‌ها و انتطارات مالی شما هستند. این تحلیل مالی شامل نرخ ها و روندهای تحلیل برای تمامی بیانیه‌های مالی (تاریخی یا بالقوه) است. نرخ بازگشت سرمایه از جمله مهمترین موارد در این بخش است.

بخش پیش بینی مالی در برنامه کسب و کار برای دو گروه ارائه می‌شود. اولین مورد برای جذب سرمایه گذاران خطرپذیر (Venture Capitalist)، سرمایه گذاران فرشته (Angel Investors) و یا حتی اعضای باهوش خانواده است که باید مطمئن شوند که اعداد ارائه شده رشد سریع کسب و کار شما را ثابت می‌کند. گروه بعدی بانک‌ها یا وام دهندگانی هستند که برای اطمینان از بازپرداخت به موقع وام باید اعداد برنامه کسب و کار شما و میزان درآمد احتمالی آتی را ببینند.

طرح کسب و کار

ضمیمه برنامه کسب و کار (Business Plan) در طرح کسب و کار

آخرین قسمت برنامه کسب و کار اطلاعات مختلفی است که برای تکمیل برنامه شما لازم است. اطلاعاتی مانند تاریخ اعتبار، اسامی ارجاعات، گواهی‌ ها و مجوزها، اسناد قانونی، مجوزهای ساخت، قراردادها و لیست مشاورین تجاری و مواردی از این دست که به فراخور موضوع و نیاز باید ارائه دهید. در واقع در این بخش فرآیندهای اجرایی طرح مشخص می شود

در این مقاله 9 گام اصلی برای نوشتن طرح کسب و کار پیشنهاد شد. اما این طرح کسب و کار نسخه ای استاندارد برای تمام کسب وکارها نیست. همانطور که پیش از این به آن اشاره شد، طرح کسب و کار به فراخور ماهیت، اندازه، نوع فعالیت و نیاز بیزینس های مختلف، انواع متنوعی به خود میگیرد و بخش هایی در آن اضافه یا کم می شود. بنابراین ابتدا هدف خود را از تدوین طرح کسب و کار مشخص کنید و سپس اقدام به تهیه ی آن کنید

طرح کسب و کار یا Business Plan نوشته و توضیحی‌ست درباره آینده کسب و کارتان. در واقع طرح کسب و کار (Business Plan)، سندی‌ست درباره کارهایی که در کسب و کارتان خواهید کرد و این که چگونه آن‌ها را انجام خواهید داد.

2 فایده مهم طرح کسب و کار

جذب سرمایه گذار: طرح کسب و کار می‌تواند کمک شایانی را به کارآفرینانی کند که به دنبال سرمایه گذار هستند و می‌خواهند اهداف و چشم‌اندازهای کسب و کارشان را به خوبی به نمایش سرمایه گذاران احتمالی بگذارند.

گم نکردن مسیرمان: همچنین طرح کسب و کار می‌تواند برای جذب نیروهای کار مورد نیاز، بهبود معامله با تامین کنندگان و به طور کلی، پاسخ به این سوال که چگونه شرکت‌مان را بهتر مدیریت کنیم، مفید باشد.

بسیار خب! حالا ببینیم که یک طرح کسب و کار شامل چه مواردی‌ست و این موارد را به چه نحوی کنار هم قرار دهیم؟

آن چه که در طرح کسب و کار خواهیم داشت!

به بیان ساده، طرح کسب و کار شامل این موارد می‌باشد:

اهداف کسب و کارتان

استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.

شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کسب و کارتان

راه‌های حل این مشکلات

چارت سازمانی شرکت‌تان (شامل عناوین پست‌ها و وظایف هر کدامشان)

میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی کسب و کارتان

3 بخش اصلی طرح کسب و کار

هر طرح کسب و کاری شامل 3 بخش اصلی می‌باشد:

طرح مفهومی (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌های کلی مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلی کسب و کارتان و محصول یا خدمات اصلی‌تان می‌باشد.

بررسی بازار کسب و کار: که در آن باید این موارد را توصیف و آنالیز کنید:

بازار شما را چه کسانی تشکیل خواهد داد؟

چه زمان‌هایی بهتر می‌توان پیدایشان کرد؟

چه زمانی و چرا ممکن است خرید کنند؟

با چه کسانی برای تصاحب این بازار باید رقابت کنیم؟

برای رقابت با آن‌ها باید به چه سطحی برسیم؟

بخش مالی: در نهایت به این می‌پردازید که درآمدتان، جریان نقدی شرکت، ترازنامه مالی و دیگر نسبت‌های مالی مربوط به کسب و کارتان چگونه خواهد بود؟ برای این بخش به احتمال زیاد به یک نرم افزار حسابداری و یک حسابدار احتیاج پیدا خواهید کرد!

7 مورد کلیدی در طرح کسب و کار

علاوه بر این 3 بخش اصلی که در طرح کسب و کار موجود است؛ 7 مورد کلیدی دیگر نیز در طرح کسب و کار نوشته می‌شود که شامل:

خلاصه اجرایی

شرح کسب و کار

استراتژی‌های بازار

تحلیل رقبا

برنامه طراحی و توسعه کسب و کار

عوامل اقتصادی-مالی شرکت

برنامه مدیریتی و عملیاتی

Bisiness Plan سندی مدون از عوامل و فاکتور های موثر در کسب و کارتان است!

Bisiness Plan سندی مدون از عوامل و فاکتور های موثر در کسب و کارتان است!

همچنین، (فایلِ) طرح کسب و کار شامل مواردی چون صفحه عنوان، فهرست مطالب و یک کاور می‌باشد.

طرح کسب و کارتان باید چه اندازه باشد؟

بسته به این که از طرح کسب و کارتان چه استفاده‌ای می‌خواهید داشته باشید، این طرح می‌تواند از یک خط خطی در پشت یک پاکت نامه تا یک فایل 100 صفحه‌ای را شامل شود! اما معمولا یک طرح کسب و کار، در حدود 15 الی 20 صفحه است (که صدالبته این عدد قابل تغییر است).

ماهیت کسب و کارتان: اندازه طرح کسب و کارتان بیشتر از هر چیز، به ماهیت کسب و کارتان بستگی دارد. اگر کسب و کار و کارآفرینی شما ماهیت کارکردی ساده‌ای دارد، می‌توانید آن را در تعداد کمی از کلمات خلاصه‌اش کنید.

جدید بودن یا نبودن کسب و

اهداف کسب و کارتان

استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.

شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کسب و کارتان

راه‌های حل این مشکلات

چارت سازمانی شرکت‌تان (شامل عناوین پست‌ها و وظایف هر کدامشان)

میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی کسب و کارتان

3 بخش اصلی طرح کسب و کار

هر طرح کسب و کاری شامل 3 بخش اصلی می‌باشد:

طرح مفهومی (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌های کلی مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلی کسب و کارتان و محصول یا خدمات اصلی‌تان می‌باشد.

بررسی بازار کسب و کار: که در آن باید این موارد را توصیف و آنالیز کنید:

بازار شما را چه کسانی تشکیل خواهد داد؟

طرح کسب و کار یک سند رسمی مکتوب است که شامل اهداف تجاری ، روش های دستیابی به این اهداف و بازه زمانی لازم برای دستیابی به این اهداف است. همچنین ماهیت تجارت ، اطلاعات پیشین سازمان ، پیش بینی های مالی سازمان و راهبردهایی که قصد دارد برای دستیابی به اهداف اعلام شده اجرا کند. به طور کامل ، این سند به عنوان یک نقشه راه که جهت تجارت را فراهم می کند ، عمل می کند.

برای کسب وام بانکی یا نوع دیگری از تأمین مالی ، برنامه های تجاری مکتوب اغلب مورد نیاز است.

طرح کسب و کار ممکن است داخلی یا خارجی متمرکز شده است. برنامه های متمرکز بر خارج ، اهدافی را تهیه می کنند که برای ذینفعان خارجی ، به ویژه ذینفعان مالی مهم هستند. این برنامه ها معمولاً دارای اطلاعات دقیق در مورد سازمان یا تیمی است که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کند. با وجود نهادهای انتفاعی ، ذینفعان خارجی شامل سرمایه گذاران و مشتریان می شوند ، برای افراد غیر انتفاعی ، ذینفعان خارجی به اهدا کنندگان و مشتریان مراجعه می کنند ، برای سازمان های دولتی ، ذینفعان خارجی مالیات دهندگان ، سازمان های سطح بالاتر دولتی هستند ، و نهادهای وام دهنده بین المللی مانند صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی ، آژانس های اقتصادی مختلف سازمان ملل و بانک های توسعه.

برنامه های تجاری متمرکز در داخل اهداف میانی را که برای رسیدن به اهداف خارجی مورد نیاز است ، هدف قرار می دهند. اینها ممکن است توسعه یک محصول جدید ، یک سرویس جدید ، یک سیستم IT جدید ، تغییر ساختار مالی ، نوسازی کارخانه یا بازسازی سازمان را پوشش دهند. یک طرح تجاری متمرکز در داخل کشور ، اغلب همراه با کارت امتیازی متعادل یا لیستی از عوامل مهم موفقیت تدوین می شود. این اجازه می دهد تا موفقیت برنامه با استفاده از اقدامات غیرمالی ارزیابی شود.

برنامه های تجاری که اهداف داخلی را شناسایی و هدف قرار می دهند ، اما فقط راهنمایی های کلی در مورد چگونگی تحقق آنها را ارائه می دهند ، برنامه های استراتژیک نامیده می شوند.

برنامه های عملیاتی اهداف یک سازمان داخلی ، کارگروه یا بخش را توصیف می کند. برنامه های پروژه ، که بعضاً به عنوان چارچوب های پروژه شناخته می شوند ، اهداف یک پروژه خاص را توصیف می کنند. آنها همچنین ممکن است جایگاه پروژه را در اهداف استراتژیک بزرگتر سازمان برطرف کنند.
محتوا

برنامه های تجاری ابزار تصمیم گیری هستند. محتوا و قالب برنامه تجاری توسط اهداف و مخاطبان تعیین می شود. به عنوان مثال ، یک طرح تجاری برای یک سازمان غیرانتفاعی ممکن است در مورد تناسب بین طرح تجاری و مأموریت سازمان بحث کند. بانک ها کاملا نگران پیش فرض ها هستند ، بنابراین یک طرح تجاری برای وام بانکی یک مورد قانع کننده برای توانایی سازمان در بازپرداخت وام ایجاد می کند. سرمایه گذاران خطرپذیر در درجه اول نگران سرمایه گذاری اولیه ، امکان سنجی و ارزیابی خروج هستند. یک طرح تجاری برای پروژه ای که نیاز به تأمین مالی سهام دارد ، باید توضیح دهد که چرا منابع فعلی ، فرصت های رشد آینده و مزیت رقابتی پایدار منجر به ارزیابی بالای خروج می شود.

تهیه یک برنامه تجاری طیف گسترده ای از دانش را از بسیاری از رشته های مختلف تجاری کسب می کند: از جمله امور مالی ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت مالکیت معنوی ، مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت عملیات و بازاریابی. مشاهده طرح تجاری به عنوان مجموعه ای از برنامه های فرعی ، یکی برای هر یک از رشته های اصلی کسب و کار ، می تواند مفید باشد.

"... یک طرح کسب و کار خوب می تواند برای فردی که با آن تجارت آشنا نیست قابل اعتماد ، قابل درک و جذاب باشد. نوشتن یک برنامه تجاری خوب نمی تواند موفقیت را تضمین کند ، اما می تواند تا حد زیادی به کاهش احتمال شکست ".

قالب یک طرح تجاری به زمینه ارائه آن بستگی دارد. معمول است که مشاغل ، به ویژه شرکت های نوپا ، سه یا چهار قالب برای یک برنامه کاری مشابه داشته باشند.

"زمین آسانسور" خلاصه ای کوتاه از خلاصه اجرایی طرح است. این اغلب به عنوان تیزر برای بیدار کردن علاقه سرمایه گذاران ، مشتریان یا شرکای استراتژیک بالقوه استفاده می شود. به آن گام آسانسور گفته می شود زیرا قرار است محتوایی باشد که بتوان سریعاً در آسانسور برای شخص دیگری توضیح داد. سرعت آسانسور باید بین 30 تا 60 ثانیه باشد.

عرشه پیچ یک نمایش اسلاید و ارائه شفاهی است که به منظور ایجاد بحث و علاقه به سرمایه گذاران بالقوه در خواندن مقاله ارائه شده است. محتوای ارائه معمولاً به خلاصه اجرایی و چند نمودار اصلی محدود می شود که روندهای مالی و معیارهای اصلی تصمیم گیری را نشان می دهد. اگر کالای جدیدی در حال ارائه است و زمان آن مجاز است ، ممکن است نمایش محصول نیز در آن گنجانده شود.

ارائه کتبی برای ذینفعان خارجی برنامه ای دقیق ، کاملاً مکتوب و خوش فرم است که هدف آن ذینفعان خارجی است.

یک برنامه عملیاتی داخلی ، یک طرح دقیق است که جزئیات برنامه ریزی را توصیف می کند و مورد نیاز مدیریت است اما ممکن است مورد توجه ذینفعان خارجی نباشد. چنین طرح هایی از درجه صداقت و غیررسمی تا حدی بالاتری نسبت به نسخه هدفمند سهامداران خارجی و دیگران برخوردار است.

ساختار معمولی برای یک طرح تجاری برای یک فعالیت نوپا

صفحه جلد و فهرست مطالب
خلاصه اجرایی
بیانیه ماموریت
شرح تجارت
تجزیه و تحلیل محیط کسب و کار
تجزیه و تحلیل SWOT
پیشینه صنعت
تجزیه و تحلیل رقبا
تحلیل بازار
برنامه ی بازاریابی
برنامه عملیاتی
خلاصه مدیریت
برنامه مالی
دستاوردها و نقاط عطف

س questionsالات معمولی که توسط یک طرح تجاری برای یک شرکت راه اندازی خطاب شده است

محصول یا خدمات این شرکت چه مشکلی را حل می کند؟ چه طاقچه ای را پر می کند؟
راه حل شرکت برای حل مشکل چیست؟
مشتریان این شرکت چه کسانی هستند و شرکت چگونه محصولات خود را به آنها بازاریابی و فروش می کند؟
اندازه بازار این راه حل چقدر است؟
مدل کسب و کار چیست (چگونه درآمد کسب می کند)؟
رقبا چه کسانی هستند و شرکت چگونه یک مزیت رقابتی را حفظ خواهد کرد؟
این شرکت چگونه می خواهد همزمان با رشد فعالیت های خود را مدیریت کند؟
چه کسی شرکت را اداره خواهد کرد و چه چیزی آنها را واجد شرایط برای انجام این کار می کند؟
خطرات و تهدیدهای پیش روی تجارت چیست و برای کاهش آنها چه کاری می توان انجام داد؟
سرمایه و منابع شرکت مورد نیاز چیست؟
صورتهای مالی تاریخی و پیش بینی شده شرکت چیست؟

تجدید نظر در طرح تجاری
هزینه های اضافی و کسری درآمد

برآورد هزینه و درآمد برای تصمیم گیری در مورد زنده ماندن سرمایه گذاری برنامه ریزی شده ، در هر طرح تجاری مهم است. اما هزینه ها اغلب دست کم گرفته می شوند و درآمدها نیز بیش از حد تخمین زده می شوند که در نتیجه هزینه های بعدی ، هزینه های بعدی ، کمبود درآمد و احتمالاً غیرقابل ماندگاری می شود. در حین حباب dot-com 1997-2001 ، این مسئله مشکلی برای بسیاری از شرکتهای نوپای فناوری بود. پیش بینی کلاس مرجع برای کاهش خطرات افزایش هزینه ها و کمبود درآمد و در نتیجه ایجاد برنامه های تجاری دقیق تر ایجاد شده است.
مسائل حقوقی و مسئولیت
الزامات افشای اطلاعات

یک طرح تجاری هدف دار خارجی باید تمام نگرانی های قانونی و بدهی های مالی را که ممکن است بر سرمایه گذاران تأثیر منفی بگذارد ، ذکر کند. بسته به تعداد وجوه جمع آوری شده و مخاطبانی که طرح به آنها ارائه می شود ، عدم انجام این کار ممکن است عواقب حقوقی شدیدی داشته باشد.
محدودیت در محتوا و مخاطب

این بخش به هیچ منبعی استناد نمی کند. لطفاً با افزودن نقل قول ها به منابع معتبر به بهبود این بخش کمک کنید. اطلاعات بدون مرجع ممکن است مشکل ایجاد کرده و پاک شوند. (آگوست 2015) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)

موافقت نامه های عدم افشای اطلاعات (NDA) با اشخاص ثالث ، توافق نامه های غیررقابتی ، تضاد منافع ، حریم خصوصی و محافظت از اسرار تجاری شخص ممکن است مخاطبانی را که ممکن است برنامه تجاری را به آنها نشان دهد ، به شدت محدود کند. در غیر این صورت ، آنها ممکن است هر یک از طرفین را ملزم به دریافت برنامه کسب و کار برای امضای قرارداد با پذیرش بندها و شرایط خاص کنند.

این وضعیت با این واقعیت پیچیده است که بسیاری از سرمایه گذاران خطرناک از امضای NDA قبل از بررسی یک طرح تجاری امتناع می ورزند ، زیرا مبادا آنها را در موقعیت غیرقابل تحمل قرار دهد و به دنبال دو طرح کسب و کار شبیه به هم باشند ، هر دو ادعای اصالت دارند. در چنین شرایطی ، ممکن است لازم باشد که دو نسخه از طرح کسب و کار تهیه شود: یک طرح ساقط شده که می تواند برای ایجاد یک رابطه استفاده شود و یک برنامه دقیق که فقط درصورتی نشان داده می شود که سرمایه گذاران علاقه و اعتماد کافی برای امضای عدم اعلام داشته باشند توافق.
برنامه های باز تجاری

به طور سنتی برنامه های تجاری بسیار محرمانه و در مخاطبان کاملاً محدود بوده است. خود طرح تجاری معمولاً به عنوان یک راز در نظر گرفته می شود.

یک طرح کسب و کار باز یک کسب و کار است

مدیریت فرایندهای کسب و کار و روش تدوین طرح کارآفرینی

این پاورپوینت در مورد مدیریت فرایندهای کسب و کار و روش تدوین طرح کارآفرینی در 196 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل: مدیریت فرایندهای کسب و کار و روش تدوین طرح کارآفرینی ، روش تدوین برنامه کسب و کار و دستورالعمل تدوین طرح کارآفرینی ،روش تدوین برنامه کسب،دستورالعمل تدوین طرح کارآفرینی،Business Plan،برنامه کسب و کارچیست،تحقیق بازار،دایر کردن کسب و کار و...ومنابع می باشد

طرح کسب و کار

توصیف نحوه ی رشد و نفوذ در بازار هدف، در کنار کانال‌های توزیع و روشهای گوناگون ارتباط با مشتریان از جمله مواردی است که باید در بخش بازاریابی، معرفی شود. و در بخش فروش، باید تیم خود را توصیف کرده و فرآیند آموزش، استراتژی ‌های فروش و جذب نیرو و تحلیل مشتریان بالقوه را مدنظر قرار دهید.

به یاد داشته باشید افرادی که به کسب و کار کوچک شما وام می‌دهند و یا در آن سرمایه گذاری می‌کنند باید بدانند که شما چگونه به بازار هدف خود دست می ‌یابید؟ و سهم بازار موردنظر خود را چگونه کسب خواهید کرد؟ و میزان سوددهی تان چه قدر است؟

برای بالا بردن قابلیت درک تمامی این موارد توسط خوانندگان، برنامه بازاریابی و استراتژی فروش خود را در این قسمت از برنامه کسب و کار مشخص کنید.

تدوین طرح کارآفرینی

مقاله مرتبط: تفاوت طرح بازاریابی با طرح کسب و کار چیست؟

درخواست تأمین مالی (Funding Request) در طرح کسب و کار و طرح توجیهی

هرگونه درخواست برای وام یا کمک مالی، در این قسمت لحاظ می‌شود. این بخش شامل نیازمندی ‌های مالی فعلی و آتی، چگونگی استفاده از این منابع مالی و هرگونه استراتژی مالی مرتبط دیگری می‌باشد.

همان طور که نیازهای مالی خود را عنوان می‌کنید، مقدار پول مورد نیاز فعلی و آتی خود را مشخص ‌کنید، دوره زمانی هر درخواست مالی را تعیین کرده و نوع تأمین مالی (بدهی یا سرمایه) و دوره‌های (بلند مدت یا کوتاه مدت) را مشخص کنید.

لازم به ذکر است این بخش نیز برای تمام طرح های کسب و کار لحاظ نمی شود. معمولا شرکت های سهامی و شرکت هایی که سرمایه گذار دارند و یا نیاز به سرمایه گذار یا دریافت وام دارند، اطلاعات مالی خود را در طرح کسب و کار وارد می کنند. اطلاعاتی از قبیل نقطه سر به سر، سود ماهانه یا سالانه، هزینه های ثابت و متغیر و مواردی از این دست در این بخش درج میشوند.

پیش بینی‌های مالی (Financial Projections) در طرح کسب و کار

اعتباردهندگان نیازمند درک پیش بینی‌ها و انتطارات مالی شما هستند. این تحلیل مالی شامل نرخ ها و روندهای تحلیل برای تمامی بیانیه‌های مالی (تاریخی یا بالقوه) است. نرخ بازگشت سرمایه از جمله مهمترین موارد در این بخش است.

بخش پیش بینی مالی در برنامه کسب و کار برای دو گروه ارائه می‌شود. اولین مورد برای جذب سرمایه گذاران خطرپذیر (Venture Capitalist)، سرمایه گذاران فرشته (Angel Investors) و یا حتی اعضای باهوش خانواده است که باید مطمئن شوند که اعداد ارائه شده رشد سریع کسب و کار شما را ثابت می‌کند. گروه بعدی بانک‌ها یا وام دهندگانی هستند که برای اطمینان از بازپرداخت به موقع وام باید اعداد برنامه کسب و کار شما و میزان درآمد احتمالی آتی را ببینند.

طرح کسب و کار

ضمیمه برنامه کسب و کار (Business Plan) در طرح کسب و کار

آخرین قسمت برنامه کسب و کار اطلاعات مختلفی است که برای تکمیل برنامه شما لازم است. اطلاعاتی مانند تاریخ اعتبار، اسامی ارجاعات، گواهی‌ ها و مجوزها، اسناد قانونی، مجوزهای ساخت، قراردادها و لیست مشاورین تجاری و مواردی از این دست که به فراخور موضوع و نیاز باید ارائه دهید. در واقع در این بخش فرآیندهای اجرایی طرح مشخص می شود

در این مقاله 9 گام اصلی برای نوشتن طرح کسب و کار پیشنهاد شد. اما این طرح کسب و کار نسخه ای استاندارد برای تمام کسب وکارها نیست. همانطور که پیش از این به آن اشاره شد، طرح کسب و کار به فراخور ماهیت، اندازه، نوع فعالیت و نیاز بیزینس های مختلف، انواع متنوعی به خود میگیرد و بخش هایی در آن اضافه یا کم می شود. بنابراین ابتدا هدف خود را از تدوین طرح کسب و کار مشخص کنید و سپس اقدام به تهیه ی آن کنید

طرح کسب و کار یا Business Plan نوشته و توضیحی‌ست درباره آینده کسب و کارتان. در واقع طرح کسب و کار (Business Plan)، سندی‌ست درباره کارهایی که در کسب و کارتان خواهید کرد و این که چگونه آن‌ها را انجام خواهید داد.

2 فایده مهم طرح کسب و کار

جذب سرمایه گذار: طرح کسب و کار می‌تواند کمک شایانی را به کارآفرینانی کند که به دنبال سرمایه گذار هستند و می‌خواهند اهداف و چشم‌اندازهای کسب و کارشان را به خوبی به نمایش سرمایه گذاران احتمالی بگذارند.

گم نکردن مسیرمان: همچنین طرح کسب و کار می‌تواند برای جذب نیروهای کار مورد نیاز، بهبود معامله با تامین کنندگان و به طور کلی، پاسخ به این سوال که چگونه شرکت‌مان را بهتر مدیریت کنیم، مفید باشد.

بسیار خب! حالا ببینیم که یک طرح کسب و کار شامل چه مواردی‌ست و این موارد را به چه نحوی کنار هم قرار دهیم؟

آن چه که در طرح کسب و کار خواهیم داشت!

به بیان ساده، طرح کسب و کار شامل این موارد می‌باشد:

اهداف کسب و کارتان

استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.

شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کسب و کارتان

راه‌های حل این مشکلات

چارت سازمانی شرکت‌تان (شامل عناوین پست‌ها و وظایف هر کدامشان)

میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی کسب و کارتان

3 بخش اصلی طرح کسب و کار

هر طرح کسب و کاری شامل 3 بخش اصلی می‌باشد:

طرح مفهومی (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌های کلی مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلی کسب و کارتان و محصول یا خدمات اصلی‌تان می‌باشد.

بررسی بازار کسب و کار: که در آن باید این موارد را توصیف و آنالیز کنید:

بازار شما را چه کسانی تشکیل خواهد داد؟

چه زمان‌هایی بهتر می‌توان پیدایشان کرد؟

چه زمانی و چرا ممکن است خرید کنند؟

با چه کسانی برای تصاحب این بازار باید رقابت کنیم؟

برای رقابت با آن‌ها باید به چه سطحی برسیم؟

بخش مالی: در نهایت به این می‌پردازید که درآمدتان، جریان نقدی شرکت، ترازنامه مالی و دیگر نسبت‌های مالی مربوط به کسب و کارتان چگونه خواهد بود؟ برای این بخش به احتمال زیاد به یک نرم افزار حسابداری و یک حسابدار احتیاج پیدا خواهید کرد!

7 مورد کلیدی در طرح کسب و کار

علاوه بر این 3 بخش اصلی که در طرح کسب و کار موجود است؛ 7 مورد کلیدی دیگر نیز در طرح کسب و کار نوشته می‌شود که شامل:

خلاصه اجرایی

شرح کسب و کار

استراتژی‌های بازار

تحلیل رقبا

برنامه طراحی و توسعه کسب و کار

عوامل اقتصادی-مالی شرکت

برنامه مدیریتی و عملیاتی

Bisiness Plan سندی مدون از عوامل و فاکتور های موثر در کسب و کارتان است!

Bisiness Plan سندی مدون از عوامل و فاکتور های موثر در کسب و کارتان است!

همچنین، (فایلِ) طرح کسب و کار شامل مواردی چون صفحه عنوان، فهرست مطالب و یک کاور می‌باشد.

طرح کسب و کارتان باید چه اندازه باشد؟

بسته به این که از طرح کسب و کارتان چه استفاده‌ای می‌خواهید داشته باشید، این طرح می‌تواند از یک خط خطی در پشت یک پاکت نامه تا یک فایل 100 صفحه‌ای را شامل شود! اما معمولا یک طرح کسب و کار، در حدود 15 الی 20 صفحه است (که صدالبته این عدد قابل تغییر است).

ماهیت کسب و کارتان: اندازه طرح کسب و کارتان بیشتر از هر چیز، به ماهیت کسب و کارتان بستگی دارد. اگر کسب و کار و کارآفرینی شما ماهیت کارکردی ساده‌ای دارد، می‌توانید آن را در تعداد کمی از کلمات خلاصه‌اش کنید.

جدید بودن یا نبودن کسب و

اهداف کسب و کارتان

استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.

شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کسب و کارتان

راه‌های حل این مشکلات

چارت سازمانی شرکت‌تان (شامل عناوین پست‌ها و وظایف هر کدامشان)

میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی کسب و کارتان

3 بخش اصلی طرح کسب و کار

هر طرح کسب و کاری شامل 3 بخش اصلی می‌باشد:

طرح مفهومی (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌های کلی مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلی کسب و کارتان و محصول یا خدمات اصلی‌تان می‌باشد.

بررسی بازار کسب و کار: که در آن باید این موارد را توصیف و آنالیز کنید:

بازار شما را چه کسانی تشکیل خواهد داد؟

طرح کسب و کار یک سند رسمی مکتوب است که شامل اهداف تجاری ، روش های دستیابی به این اهداف و بازه زمانی لازم برای دستیابی به این اهداف است. همچنین ماهیت تجارت ، اطلاعات پیشین سازمان ، پیش بینی های مالی سازمان و راهبردهایی که قصد دارد برای دستیابی به اهداف اعلام شده اجرا کند. به طور کامل ، این سند به عنوان یک نقشه راه که جهت تجارت را فراهم می کند ، عمل می کند.

برای کسب وام بانکی یا نوع دیگری از تأمین مالی ، برنامه های تجاری مکتوب اغلب مورد نیاز است.

طرح کسب و کار ممکن است داخلی یا خارجی متمرکز شده است. برنامه های متمرکز بر خارج ، اهدافی را تهیه می کنند که برای ذینفعان خارجی ، به ویژه ذینفعان مالی مهم هستند. این برنامه ها معمولاً دارای اطلاعات دقیق در مورد سازمان یا تیمی است که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کند. با وجود نهادهای انتفاعی ، ذینفعان خارجی شامل سرمایه گذاران و مشتریان می شوند ، برای افراد غیر انتفاعی ، ذینفعان خارجی به اهدا کنندگان و مشتریان مراجعه می کنند ، برای سازمان های دولتی ، ذینفعان خارجی مالیات دهندگان ، سازمان های سطح بالاتر دولتی هستند ، و نهادهای وام دهنده بین المللی مانند صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی ، آژانس های اقتصادی مختلف سازمان ملل و بانک های توسعه.

برنامه های تجاری متمرکز در داخل اهداف میانی را که برای رسیدن به اهداف خارجی مورد نیاز است ، هدف قرار می دهند. اینها ممکن است توسعه یک محصول جدید ، یک سرویس جدید ، یک سیستم IT جدید ، تغییر ساختار مالی ، نوسازی کارخانه یا بازسازی سازمان را پوشش دهند. یک طرح تجاری متمرکز در داخل کشور ، اغلب همراه با کارت امتیازی متعادل یا لیستی از عوامل مهم موفقیت تدوین می شود. این اجازه می دهد تا موفقیت برنامه با استفاده از اقدامات غیرمالی ارزیابی شود.

برنامه های تجاری که اهداف داخلی را شناسایی و هدف قرار می دهند ، اما فقط راهنمایی های کلی در مورد چگونگی تحقق آنها را ارائه می دهند ، برنامه های استراتژیک نامیده می شوند.

برنامه های عملیاتی اهداف یک سازمان داخلی ، کارگروه یا بخش را توصیف می کند. برنامه های پروژه ، که بعضاً به عنوان چارچوب های پروژه شناخته می شوند ، اهداف یک پروژه خاص را توصیف می کنند. آنها همچنین ممکن است جایگاه پروژه را در اهداف استراتژیک بزرگتر سازمان برطرف کنند.
محتوا

برنامه های تجاری ابزار تصمیم گیری هستند. محتوا و قالب برنامه تجاری توسط اهداف و مخاطبان تعیین می شود. به عنوان مثال ، یک طرح تجاری برای یک سازمان غیرانتفاعی ممکن است در مورد تناسب بین طرح تجاری و مأموریت سازمان بحث کند. بانک ها کاملا نگران پیش فرض ها هستند ، بنابراین یک طرح تجاری برای وام بانکی یک مورد قانع کننده برای توانایی سازمان در بازپرداخت وام ایجاد می کند. سرمایه گذاران خطرپذیر در درجه اول نگران سرمایه گذاری اولیه ، امکان سنجی و ارزیابی خروج هستند. یک طرح تجاری برای پروژه ای که نیاز به تأمین مالی سهام دارد ، باید توضیح دهد که چرا منابع فعلی ، فرصت های رشد آینده و مزیت رقابتی پایدار منجر به ارزیابی بالای خروج می شود.

تهیه یک برنامه تجاری طیف گسترده ای از دانش را از بسیاری از رشته های مختلف تجاری کسب می کند: از جمله امور مالی ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت مالکیت معنوی ، مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت عملیات و بازاریابی. مشاهده طرح تجاری به عنوان مجموعه ای از برنامه های فرعی ، یکی برای هر یک از رشته های اصلی کسب و کار ، می تواند مفید باشد.

"... یک طرح کسب و کار خوب می تواند برای فردی که با آن تجارت آشنا نیست قابل اعتماد ، قابل درک و جذاب باشد. نوشتن یک برنامه تجاری خوب نمی تواند موفقیت را تضمین کند ، اما می تواند تا حد زیادی به کاهش احتمال شکست ".

قالب یک طرح تجاری به زمینه ارائه آن بستگی دارد. معمول است که مشاغل ، به ویژه شرکت های نوپا ، سه یا چهار قالب برای یک برنامه کاری مشابه داشته باشند.

"زمین آسانسور" خلاصه ای کوتاه از خلاصه اجرایی طرح است. این اغلب به عنوان تیزر برای بیدار کردن علاقه سرمایه گذاران ، مشتریان یا شرکای استراتژیک بالقوه استفاده می شود. به آن گام آسانسور گفته می شود زیرا قرار است محتوایی باشد که بتوان سریعاً در آسانسور برای شخص دیگری توضیح داد. سرعت آسانسور باید بین 30 تا 60 ثانیه باشد.

عرشه پیچ یک نمایش اسلاید و ارائه شفاهی است که به منظور ایجاد بحث و علاقه به سرمایه گذاران بالقوه در خواندن مقاله ارائه شده است. محتوای ارائه معمولاً به خلاصه اجرایی و چند نمودار اصلی محدود می شود که روندهای مالی و معیارهای اصلی تصمیم گیری را نشان می دهد. اگر کالای جدیدی در حال ارائه است و زمان آن مجاز است ، ممکن است نمایش محصول نیز در آن گنجانده شود.

ارائه کتبی برای ذینفعان خارجی برنامه ای دقیق ، کاملاً مکتوب و خوش فرم است که هدف آن ذینفعان خارجی است.

یک برنامه عملیاتی داخلی ، یک طرح دقیق است که جزئیات برنامه ریزی را توصیف می کند و مورد نیاز مدیریت است اما ممکن است مورد توجه ذینفعان خارجی نباشد. چنین طرح هایی از درجه صداقت و غیررسمی تا حدی بالاتری نسبت به نسخه هدفمند سهامداران خارجی و دیگران برخوردار است.

ساختار معمولی برای یک طرح تجاری برای یک فعالیت نوپا

صفحه جلد و فهرست مطالب
خلاصه اجرایی
بیانیه ماموریت
شرح تجارت
تجزیه و تحلیل محیط کسب و کار
تجزیه و تحلیل SWOT
پیشینه صنعت
تجزیه و تحلیل رقبا
تحلیل بازار
برنامه ی بازاریابی
برنامه عملیاتی
خلاصه مدیریت
برنامه مالی
دستاوردها و نقاط عطف

س questionsالات معمولی که توسط یک طرح تجاری برای یک شرکت راه اندازی خطاب شده است

محصول یا خدمات این شرکت چه مشکلی را حل می کند؟ چه طاقچه ای را پر می کند؟
راه حل شرکت برای حل مشکل چیست؟
مشتریان این شرکت چه کسانی هستند و شرکت چگونه محصولات خود را به آنها بازاریابی و فروش می کند؟
اندازه بازار این راه حل چقدر است؟
مدل کسب و کار چیست (چگونه درآمد کسب می کند)؟
رقبا چه کسانی هستند و شرکت چگونه یک مزیت رقابتی را حفظ خواهد کرد؟
این شرکت چگونه می خواهد همزمان با رشد فعالیت های خود را مدیریت کند؟
چه کسی شرکت را اداره خواهد کرد و چه چیزی آنها را واجد شرایط برای انجام این کار می کند؟
خطرات و تهدیدهای پیش روی تجارت چیست و برای کاهش آنها چه کاری می توان انجام داد؟
سرمایه و منابع شرکت مورد نیاز چیست؟
صورتهای مالی تاریخی و پیش بینی شده شرکت چیست؟

تجدید نظر در طرح تجاری
هزینه های اضافی و کسری درآمد

برآورد هزینه و درآمد برای تصمیم گیری در مورد زنده ماندن سرمایه گذاری برنامه ریزی شده ، در هر طرح تجاری مهم است. اما هزینه ها اغلب دست کم گرفته می شوند و درآمدها نیز بیش از حد تخمین زده می شوند که در نتیجه هزینه های بعدی ، هزینه های بعدی ، کمبود درآمد و احتمالاً غیرقابل ماندگاری می شود. در حین حباب dot-com 1997-2001 ، این مسئله مشکلی برای بسیاری از شرکتهای نوپای فناوری بود. پیش بینی کلاس مرجع برای کاهش خطرات افزایش هزینه ها و کمبود درآمد و در نتیجه ایجاد برنامه های تجاری دقیق تر ایجاد شده است.
مسائل حقوقی و مسئولیت
الزامات افشای اطلاعات

یک طرح تجاری هدف دار خارجی باید تمام نگرانی های قانونی و بدهی های مالی را که ممکن است بر سرمایه گذاران تأثیر منفی بگذارد ، ذکر کند. بسته به تعداد وجوه جمع آوری شده و مخاطبانی که طرح به آنها ارائه می شود ، عدم انجام این کار ممکن است عواقب حقوقی شدیدی داشته باشد.
محدودیت در محتوا و مخاطب

این بخش به هیچ منبعی استناد نمی کند. لطفاً با افزودن نقل قول ها به منابع معتبر به بهبود این بخش کمک کنید. اطلاعات بدون مرجع ممکن است مشکل ایجاد کرده و پاک شوند. (آگوست 2015) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)

موافقت نامه های عدم افشای اطلاعات (NDA) با اشخاص ثالث ، توافق نامه های غیررقابتی ، تضاد منافع ، حریم خصوصی و محافظت از اسرار تجاری شخص ممکن است مخاطبانی را که ممکن است برنامه تجاری را به آنها نشان دهد ، به شدت محدود کند. در غیر این صورت ، آنها ممکن است هر یک از طرفین را ملزم به دریافت برنامه کسب و کار برای امضای قرارداد با پذیرش بندها و شرایط خاص کنند.

این وضعیت با این واقعیت پیچیده است که بسیاری از سرمایه گذاران خطرناک از امضای NDA قبل از بررسی یک طرح تجاری امتناع می ورزند ، زیرا مبادا آنها را در موقعیت غیرقابل تحمل قرار دهد و به دنبال دو طرح کسب و کار شبیه به هم باشند ، هر دو ادعای اصالت دارند. در چنین شرایطی ، ممکن است لازم باشد که دو نسخه از طرح کسب و کار تهیه شود: یک طرح ساقط شده که می تواند برای ایجاد یک رابطه استفاده شود و یک برنامه دقیق که فقط درصورتی نشان داده می شود که سرمایه گذاران علاقه و اعتماد کافی برای امضای عدم اعلام داشته باشند توافق.
برنامه های باز تجاری

به طور سنتی برنامه های تجاری بسیار محرمانه و در مخاطبان کاملاً محدود بوده است. خود طرح تجاری معمولاً به عنوان یک راز در نظر گرفته می شود.

یک طرح کسب و کار باز یک کسب و کار است

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 608
  • بازدید کلی : 15780
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی